Tips voor in de sauna

Veel mensen zijn zich bewust van de gezondheidsvoordelen van regelmatig saunagebruik. Er zijn echter een paar snelle stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je het meeste uit uw sauna-ervaring haalt. Doe genoeg van deze tips op de juiste manier, vaak genoeg, en je zult geleidelijk de resultaten van uw saunaroutine verbeteren.

Weet je bijvoorbeeld hoe lang je in een sauna moet blijven of hoe vaak je een sauna moet gebruiken? Het opvolgen van deze saunatips is essentieel om te genieten van de maximale gezondheidsvoordelen die uw sauna biedt.

Wij van Xziir, geven je alle tips voor in de sauna!

Douchen voor en na gebruik van de sauna

Sommige saunaliefhebbers merken dat ze sneller en zwaarder gaan zweten door te douchen voordat ze de sauna binnenstappen, waardoor ze een extra verfrissende, herstellende ervaring krijgen. Douchen helpt ook om de bloedstroom door het lichaam te stimuleren terwijl vuil, lotions en andere resten worden verwijderd.

Was uw lichaam na de laatste saunasessie niet met douchegel. In plaats daarvan gewoon afspoelen, want je lichaam is al perfect schoon en verjongd door de sauna.

Sauna baden Au Natural

Idealiter optimaliseert het dragen van geen kleding in sauna’s de gezondheidsvoordelen van saunabaden. Kleding belemmert het vermogen van infraroodwarmte om door uw huid en lichaam te dringen en kan de verdamping van zweet belemmeren.

Het lichaam produceert zweet om het lichaam koel te houden en als het zweet niet verdampt, is het niet gelukt om af te koelen. Je wilt de lus gaande houden: verwarmen, zweten, verdampen, herhalen. Door uw huidblootstelling in de sauna te maximaliseren, kan uw lichaam vrij zweten voor maximaal voordeel.

Hoe lang moet je in een sauna blijven?

Hoe lang het comfortabel aanvoelt om in een sauna te blijven, verschilt afhankelijk van uw warmtetolerantie, uw leeftijd en bepaalde gezondheidsfactoren. Doorgaans blijven saunagebruikers 10-15 minuten in de sauna voordat ze een pauze nemen om af te koelen en vervolgens weer de sauna betreden.

Sommige mensen genieten van een snelle duik in koud water, gevolgd door een korte afkoelperiode voordat ze weer de sauna ingaan en het proces herhalen. Drie rondes saunabaden en afkoelen zijn typisch, maar je moet het aantal cycli verhogen of verlagen, afhankelijk van wat je goed voelt.

Blijf gehydrateerd om de gezondheidsvoordelen te maximaliseren

Drink geen alcohol voor of na een saunasessie om dezelfde reden dat je 2-4 koele glazen water moet drinken na het saunagebruik: hydratatie. Je zult hevig zweten tijdens het gebruik van de sauna, dus je wilt zeker weten dat je het verloren water vervangt. De gemiddelde persoon verliest ongeveer een halve liter zweet tijdens een korte sauna. Het verdampt echter zo snel in de droge lucht dat iemand zich misschien niet realiseert hoeveel hij transpireert.

Meer informatie over de sauna of ben je geïnteresseerd in sauna en wellness artikelen? Bezoek dan onze website!

https://xziir.nl/nl/